Darujte na Vánoce trojnásobnou radost aneb Jak se zrodila iniciativa Darujeme České Vánoce

„Cože? Další zpřísňování pravidel, zavírání trhů a akcí na živo? To pro nás nedopadne dobře!“ Tyto a jim podobné myšlenky se nesly hlavami českých tvůrců, řemeslníků, živnostníků, ba i větších firem na podzim roku 2020. Složit ruce a čekat, co přinesou další dny? Ne! To rozhodně není typické pro zlaté české ručičky. Náš národ je houževnatý a ve správnou chvíli se semkne. A tak se začal psát příběh iniciativy Darujeme České Vánoce.

Z nuly na deset tisíc za pouhé 4 dny

Přesně takto bychom popsali první dny naší existence. Za cca půlku týdne měla Facebook skupina Darujeme České Vánoce, která odstartovala vznik dalších aktivit pro české tvůrce, přes 10 000 členů. Po týdnu je nás téměř 27 000 a už o nás psala média typu Forbes. Ovšem, co je mnohem důležitější, ve skupině se lidé nehádají, převládá pozitivní nálada navzdory době a především dochází k toku peněz. A o to tady kráčí!

Prvotní myšlenka obou zakladatelek, Hanky Šormové a Jany Kuntošové, bylo vnuknout lidem myšlenku, ať na letošní Vánoce nakoupí alespoň jeden dárek od českého tvůrce (živnostníka či firmy). Samotnou koupí tak dochází k darování hned trojnásobné radosti:

  • obdarovaného: má radost z krásného dárku od srdce,
  • tvůrce: ačkoliv jsou trhy zavřené, může prodávat takto online
  • a toho, kdo nákup zprostředkoval: má dobrý pocit, že pomohl.

Veškerá činnost iniciativy se měla soustředit ve skupině na Facebooku. “Co dva dny jsme chtěli sdílet jedno vlákno typu Dětské hračky, Textilní dárky, Výrobky ze slámy a tvůrci by mohli v komentářích inzerovat,” prozrazuje Jana Kuntošová. Realita je ale nakonec jiná, což dokazuje i tento web.

Ani jedna z českých tvůrkyň totiž nečekala, co bude následovat. Iniciativa se začala virálně šířit internetem, přibývalo lidí a skupina se brzy stala nepřehlednou. Jednotlivá vlákna bylo potřeba vyvěšovat denně a přidat ještě další na Instagram Darujeme České Vánoce. Odpovídat denně do noci na stovky zpráv a dotazů bylo taky ve dvou lidech neudržitelné. A tak se projekt organicky rozrostl nejenom o další platformy, ale také o nadšenou skupinku dobrovolníků, kteří Janě a Hance pomáhají.

darujeme české vánoce

Co nabízí iniciativa Darujeme České Vánoce aktuálně?

“Potřebujeme web, vytvořit něco jako přehledné virtuální tržiště a mít pod kontrolou, kdo se tam inzeruje a prezentuje. Ať tam nemáme například hračky bez certifikace. To by byl průšvih!” rozhodla Hanka Šormová. Protože tato akční podnikatelka, co řekne, to platí, web v neuvěřitelné rychlosti vznikl.

Aktuálně mohou čeští tvůrci nadále inzerovat své výrobky ve speciálních vláknech na Facebooku a Instagramu. Navíc se mohou zaregistrovat do Katalogu tvůrců tady na webu, prezentovat svůj příběh na blogu či umístit vybrané zboží do online letáků vyvěšených rovněž na webu. Něco je zpoplatněné kvůli práci dobrovolníků, ale řada věcí je zdarma. Jde především o pomoc lidem v nouzi.

“Plánujeme toho mnohem více, když jsou lidé tak nadšení. Proč jim nepomáhat, když to má odezvu, že? Chystá se například listopadová soutěž na podporu prodejů v předvánočním čase,” prozrazuje Jana a Hanka dodává, ”tím to ale nekončí. Ozývají se nám média a spolupartneři. Zdá se, že projekt může být medializován takovým způsobem, o jakém se nám nesnilo. Ale to už předbíháme.”

Pokud vás myšlenka projektu zaujala, chcete podpořit českou ekonomiku, šiřte prosím tento projekt dál. Čím více nás bude, tím větší máme váhu na to, abychom něco změnili, aby nás bylo slyšet a vidět více. Děkujeme!

Hana Šormová

Hana Šormová

Hanka je česká tvůrkyně značky Tuláčkův svět, maminka prcků a zakladatelka iniciativy Darujeme České Vánoce. Věčně neposedí a pomáhat druhým má v krvi od narození.

Napsat komentář