První 4 kroky k úspěšné tvůrčí značce

úspěšná značka

Budování značky není žádná věda. Budujete ji totiž úplně vším, co jako tvůrce děláte, ať chcete nebo ne. Tím, jak vypadá váš stánek na trhu, jakou fotkou se prezentujete na Fleru, i co říkáte o svém podnikání sousedce. Všechno z toho zanechává v lidech určitý dojem, který si budou s vaší značkou do budoucna spojovat.

A aby byla vaše značka úspěšná, musí ty stejné dojmy zanechávat na všech místech, kde se s ní lidé potkávají. Díky tomu ji začnou věřit a bude pro ně představovat záruku, že příště od ní mohou očekávat stejný výsledek. Zákazníci se tak k vám budou vracet a potenciální zákazníci získají představu, jestli od vás v budoucnu budou chtít nakoupit.

úspěšná značka

Sepište si, proč to všechno děláte

Abyste mohli navenek vystupovat pokaždé stejně, musíte si nejdřív ujasnit sami pro sebe, co vlastně chcete říkat. Jasně, že to máte v hlavě. Ale jste si jistí, že to pokaždé vysvětlujete lidem okolo sebe stejně? Nepodceňujte sílu tužky a papíru a sepište si to. Na nic si nehrajte, nesnažte se do toho motat žádné prodejní výrazy, napište si to pro sebe a skutečně od srdce.

  • Proč jste se do tvorby pustili?
  • Štvalo vás něco? Nenašli jste na trhu nic pořádného? Jak jste to změnili?
  • Co děláte líp než ostatní? Proč by to mělo ostatní zajímat? Na co jste pyšní?
  • Co vlastně vyrábíte? Jaké jsou vaše hranice? Co nikdy vyrábět nechcete?

Tohle je jen pár otázek, které vás navedou tím správných směrem. Nezůstávejte u příliš obecných tvrzení. Slova jako „kvalitní“, „široký výběr“„prozákaznický“ si rovnou vymažte ze slovníku. Běžte do hloubky. Pomůže vám kouzelné slovo „proč“ a klidně víc než pětkrát.

Pokud se chcete inspirovat, hledejte v podstránkách „O nás“ značek, u kterých s nadšením nakupujete. A to ne jen když mají zrovna výprodej.

Zvolte správný název

Otázku, jestli vyrábět pod svým jménem nebo si vymyslet vlastní název, řeší skoro každý tvůrce. A ne jen na začátku, často i po mnoha letech podnikání.

  • Chci vyrůst a pod svou značkou mít několik zaměstnanců?
  • Plánuju prodávat v zahraničí a mám špatně vyslovitelné jméno?
  • Když si dám své jméno do Googlu, vyjede tam hodně mých jmenovců?

Pokud jste odpověděli 3x NE, klidně zůstaňte u svého jména. Pokud jste odpověděli aspoň jednou ANO, začne vás to jednou omezovat. Měli byste tak zvážit jiný název značky.

Mně se nejlépe osvědčuje sepisovat si slova, která mají se značkou nějakou spojitost. Různě je kombinovat, překládat do cizích jazyků, spojovat, dělat z nich přesmyčky. Nemusí jít hned o první slovo, které vás napadne, zkuste k nim vymýšlet i vzdálenější asociace. Zabráníte tak použití příliš obyčejného názvu, který vás neodliší od konkurence.

Pes > procházka > louka > příroda > země…

Lampa > světlo > slunce > bůh Re > Egypt…

První název, který mi hezky zní, dobře se mi píše a má volné domény ke koupi, vyhrává. Ověřuju si ještě u pár lidí okolo, jestli jsou schopní ho správně napsat, když jim ho řeknu a přečíst, když jim ho ukážu na papíře. Pokud ano, víc nad tím není potřeba přemýšlet. To slovo teprve tím správným významem naplníte.

Nástroje a návody k tvorbě názvu googlete pod klíčovými slovy „název značky“, „brand name“ nebo „naming“. Pozor, můžete se lehce zamotat do kruhu a žádný název vám nebude dost dobrý. Berte prostě ten první, který sedí.

Pište tak, jak mluvíte

Slýchávám osobně spoustu lidí o své tvorbě nadšeně mluvit, a díky tomu si pak jejich produkt koupím. Přenesou to nadšení na mě. Když později kouknu na jejich letáček nebo web, nestačím se divit. Obecné výroky, strojový text, fotka z fotobanky… Tohle jsem si přece nekoupila!

Nebojte se používat stejná slova, která používáte v běžné mluvě, i v psané podobě. Fotky nemusí být perfektní, důležitější je, aby skutečně odrazily vaši tvorbu. Představte si, že vysvětlujete něco zákazníkovi naživo. Napište to. Pokud si nejste jistí, dejte to někomu přečíst a nechte si od něj zpětně říct, jak to pochopil. Učešte to. Časem si to zautomatizujete. Mluvíte pořád ke stejným lidem, používáte k tomu jen jiné médium.

V marketingové hantýrce tomu říkáme „tonalita komunikace“ nebo „tone of voice“. Dokud za značku nemluví více lidí, neřešte to. Jen pište podobně, jako mluvíte.

Buďte tam, kde vás to baví

Je asi tak milión míst, kde můžete nabízet své zboží. Hlavně díky internetu jsou možnosti tak široké, že se v nich už nikdo úplně nevyzná. Máte pocit, že musíte být všude. A ideálně hned. Ale to přece nemusíte! Vyberte si několik míst, která právě teď dávají největší smysl, a ostatní přidávejte postupně. Při jejich výběru zohledněte:

  • Jestli vás to baví. Pokud máte odpor k Facebooku, tak ho stejně nebudete nikdy dělat pořádně. Prostě tam teď nebuďte a věnujte čas jiným kanálům. A třeba si pak brzy budete moct na jeho správu najmout profesionála.
  • Jestli jsou tam lidé, kteří od vás teoreticky mohou nakoupit. Slečna z Instagramu, kterou sleduje 50 000 dvacetiletých bezdětných žen, nebude správným kanálem pro výrobce látkových plen. Větší dopad bude mít účet maminky s jednoletým synem, kterou sleduje 1 000 dalších maminek s dětmi ve stejném věku.
  • Jestli je tam konkurence. Pokud tam je, pravděpodobně jsou tam i vaši potenciální zákazníci. Pokud tam není, narazili jste buď na skvělé místo, které si rychle přivlastněte, nebo je tak zbytečné, že na něj konkurenti kašlou.
  • Jak daleko jsou na tomto místě zákazníci od skutečného nákupu. Pokud už lidé vyhledávají v Googlu produkt, který prodáváte, investice do PPC reklamy se vám vrátí rychleji, než budování komunity ve Facebook skupině, která je spíše během na dlouhou trať. Výkonnostní kampaně a kampaně na podporu značky jdou ovšem ruku v ruce. Pokud jednu z nich zanedbáváte, nebude ani ta druhá opravdu efektivní.

Poctivé splnění všech čtyř kroků posune na začátku vaši značku mílovými kroky. Vyhraďte si na ně čas, nechte je uzrát a budete z nich tak čerpat roky.

Autorka:

Iveta Oršulíková

Iveta pomáhá malým a středně velkým firmám vyprávět svůj příběh na internetu. Vymýšlí strategie, jak se přiblížit zákazníkům, spravuje profily v sociálních médiích a formou konzultací a workshopů pomáhá posouvat marketing firem žádoucím směrem.

www.ivetaorsulikova.cz

Napsat komentář