Základy SEO: Jak se neztratit v hlubinách internetu

základy SEO

SEO. Co si pod touto zkratkou představit? Proč se tím vůbec zabývat? Tento článek má sloužit jako návod především pro drobné podnikatele, kteří začínají s online marketingem.

Rozebereme si tu jednotlivé části optimalizace a ukážeme si nějaké praktické vychytávky, které můžete aplikovat na vašem webu.

Snažila jsem se vše popsat tak, aby to pochopil i naprostý začátečník. Rozhodně se nejedná o kompletní pokrytí tématu (to by ani v jedno článku nebylo možné). SEO je velice komplexní disciplína a toto je pouze malá ochutnávka, která vás snad motivuje se optimalizací zabývat.

Co je SEO?

SEO je zkratka anglických slov Search Engine Optimization (přeloženo do češtiny: optimalizace pro vyhledávače). Jednoduše řečeno je to proces vedoucí ke zlepšení výsledků v neplaceném vyhledávání.

Díky správné optimalizaci tak můžete:

  • být vidět ve výsledcích vyhledávání,
  • zvýšit návštěvnost webu,
  • získat více potenciálních zákazníků.

Co vlastně optimalizace obnáší?

SEO se skládá ze 3 hlavních pilířů, jedná se o technické SEO, obsahové SEO a link building. V následující části si všechny okruhy blíže představíme.

1. Technické SEO

Technické SEO je základ, na kterém vše stojí. Vyplatí se mu tedy věnovat dostatečnou pozornost.

Indexace

Nejdůležitější činností technického SEO je ujistit se, že web a jeho stránky jsou indexované vyhledavači.

K tomu, aby stránka byla indexovatelná vyhledavači, je potřeba zajistit průchodnost webu pro roboty. Jinými slovy musí být možné, aby se robot k dané stránce, kterou chceme zaindexovat, vůbec dostat. Daná stránka také musí mít zajímavý obsah, aby ji robot do indexu zařadil.

A proč to všechno? Když nějaká stránka není v indexu vyhledávače, nemůže se zobrazit ve výsledcích vyhledávání. Jinými slovy vás klienti nenajdou, i kdyby se o to snažili. Indexace je tedy základní podmínkou pro úspěch v SEO.

Co dalšího se řeší v oblasti technické optimalizace? Jsou to například tyto body.

Rychlost webu

Je váš web dostatečně rychlý? Co ho zbytečně zpomaluje? To snadno zjistíte pomocí nástroje PageSpeed Insights. Je zdarma a poskytne vám užitečné informace – na čem zapracovat, co změnit atd. Zejména doporučuji sledovat tzv. Core Web Vitals, Google totiž letos uvedl, že je to důležitá součást hodnocení.

Mobilní responzivita

Stále více uživatelů vyhledává informace na mobilu. Všechny webové stránky by tedy měly být „Mobile-friendly“. Ty, které nejsou, jsou ve výsledcích vyhledávání znevýhodněny. Je váš web responzivní? Ověřte to pomocí tohoto nástroje. Zkuste také projít váš web na mobilu a otestovat, jak se chová mobilní verze, případně jestli není třeba něco vylepšit z grafického pohledu.

responzivita webu

Zabezpečení webu https

Už delší dobu platí, že Google znevýhodňuje stránky s neplatným SSL certifikátem tím, že je označuje jako nebezpečné. To může mít výrazný dopad na důvěryhodnost stránek v očích návštěvníků.

Jak zjistíte, že jsou dané stránky zabezpečené? Je to snadné. Stačí si podívat, jestli je před URL adresou zámeček (viz následující obrázek).

Dobrou zprávou je, že můžete získat SSL certifikát zdarma. V našem článku vám ukážeme, jak na to.

Další aspekty technického SEO

  • Nevhodné přesměrování
  • Zobrazení 404 stránek
  • Špatná struktura URL
  • Strukturovaná data

2. Obsahové SEO

Obsah je dalším důležitým faktoremSEO. Veškerý obsah by měl vždy vycházet z analýzy klíčových slov. Dále je také důležité pracovat s tzv. search intentem (neboli záměrem hledání uživatele). Základní informace o analýze klíčových slov se dozvíte například v následujícím videu.

Analýzu klíčových slov již máte. Co ale s ní? Jak využít klíčová slova na maximum? V následujících bodech jsme pro vás připravili základní doporučení.

Struktura webu

Stránky na webu by měly být koncipovány tak, aby odpovídaly tomu, co váš byznys dělá. Měly by ale také odpovídat tomu, co lidé hledají.

Zjistěte si tedy pomocí analýzy klíčových slov, o co se lidé zajímají. Následně tato klíčová slova rozdělte do témat a pro každé téma vytvořte samostatnou stránku. Nezapomeňte se řídit výše zmíněným search intentem.

Podívejme se například na search intent v případě fráze “čeští návrháři”. Hledají uživatelé článek, prodejní stránku, nebo snad video? Jak je vidět na ukázkách, lidé, kteří tuto frázi vyhledávají mají zájem o články, nebo seznamy.

search intent - základy SEO
Základy SEO

Využití klíčových slov v obsahu

Klíčová slova v obsahu používejte s rozvahou. Časy, kdy se klíčovými slovy tapetovalo, jsou již dávnou pryč. Váš text by měl být přirozený, ne generický nesmysl tvořený pouze pro vyhledávače. Snažte se tvořit delší texty s přidanou hodnotou.

Title a Meta description

Při tvorbě obsahu nezapomínejte vyplnit políčka Title (oranžová šipka) a Meta description (zelená šipka).

Meta description a Title

Na dalším obrázku můžete vidět náhled toho, jak se nadpis a popisek zobrazí ve výsledcích vyhledávání.

základy SEO - Title

Další rady:

  • V titulku i popisku vždy použijte nejdůležitější klíčové slovo.
  • Pozor si dejte na jejich maximální délku, zkontrolovat ji můžete například v tomto nástroji.
Nástroj spotibo

Hlavní nadpisy stránek a podnadpisy

V textech používejte podnadpisy. Text se pak snáze čte a lidé rychleji pochopí, o čem text je. Tam, kde to dává smysl, používejte v podnadpisech důležitá klíčová slova.

Obrázky

Velká část vyhledávání se odehrává v obrázcích. Fotek a dalších multimédií se proto nebojte. Při vkládání obrázku nezapomeňte vyplnit Alt text (alternative text). Toto pole by mělo obsahovat klíčové slovo, pokud chcete, aby vás uživatelé snáze našli např. díky Google obrázkům.

Interní a externí odkazy

Logicky mezi sebou propojujte jednotlivé stránky na vašem webu. Jak na to? Více informací (+ další tipy k on-page SEO) najdete v tomto článku.

Tip: Pokud vaše stránky běží na WordPressu, doporučujeme využít plugin Yoast SEO, který všechny výše zmíněné body bude hlídat za vás. Jeho základní verze je zdarma a pro běžné užití naprosto stačí.

Yoast SEO

3. Link building

Link building (neboli budování zpětných odkazů) je aktivita, která má za cíl získávat linky, které na váš web odkazují.

Dobrý link building vám může přinést dobré výsledky v neplaceném vyhledávání a další výhody (budování důvěryhodnosti webu, zvýšení návštěvnosti, budování partnerství).

Při link buildingu vám práci může usnadnit řada nástrojů (osobně doporučuji Ahrefs). Většina takových nástrojů je placená, ale můžete se obejít i bez nich s použitím selského rozumu. Základním pravidlem budování zpětných odkazů je získávat linky z kvalitních a relevantních stránek.

3 snadné tipy, jak získat kvalitní linky

  • Zapište se do Google my business (Moje Firma na Googlu), Firmy.cz a dalších oborových adresářů.
  • Oslovte klienty, partnery, případně dodavatele a požádejte je o odkaz z jejich stránek.
  • Využijte tzv. broken link building – návod, jak na něj, najdete například na portále Backlinko.

Vyhněte se naopak následujícím taktikám

  • odkazy z tzv. farem zpětných odkazů,
  • spamování blogových příspěvků a fór,
  • hromadné zapisování na pochybné stránky.

Důležité body na závěr

Online marketing se neustále mění a platí to také o oblasti SEO. Je proto dobré zajímat se o nové trendy. Zajímavé a aktuální informace najdete například na stránkách Backlinko, nebo blogu Ahrefsu a dalších marketingových nástrojů. Sledujte také blogy marketingových agentur a SEO specialistů.

Pro kvalitní SEO jsou potřeba mít dobré nástroje. Některé jsou dokonce zdarma, jedná se například o Google Search Console, Seznam Webmaster Tools, Google Analytics, Excel či Google Sheets. Z placených nástrojů můžu doporučit Ahrefs, Collabim, Marketing Miner, Screaming frog, které používáme v naší agentuře.

Autorka:

digiamo anička

Anna Landsmannová

Anička se k psaní dostala přes tvorbu vlastního blogu. Nyní se stará o obsahové strategie klientů. Texty ladí nejen pro čtenáře, ale i pro vyhledávače. Je nejnovějším členem online marketingové agentury Digiamo. https://www.digiamo.cz/

Napsat komentář