14+1 krok, jak napsat článek na blog, který sklidí úspěch

jak napsat článek na blog

Víte, co skutečně zajímá čtenáře na vašem blogu? Jak napsat blogové články, které vám přinesou nové zákazníky? Proč na nadpisu záleží a jak najít téma? Vstupte do světa za marketingovým zrcadlem a odhalte, jak může být příští článek na vašem blogu úspěšný, i když nejste profesionál.

1. Proč (ne)psat blog?

Chcete psát blog, protože to tak dělají všichni? Marta od konkurence včera něco zveřejnila a vy už dva týdny dumáte nad tím, o čem psát? Čekáte, že vám díky blogu rychle stoupne obrat nebo jste si předsevzali, že vyplodíte text jednou týdně? Podobné úvahy prosím opusťte a podívejte se na to z jiného úhlu. Připraveni?

Zodpovězte si nejprve tyto otázky:

  • Jaký problém chcete zákazníkům pomoci řešit?
  • Co vaše zákazníky skutečně baví a zajímá?

2. K čemu je blog?

Blogové články primárně neprodávají. Přivádějí na váš web čtenáře, kteří hledají zábavu nebo užitečné informace. Mluví k vašim stálým zákazníkům a v ideálním případě i k těm, kteří o vaší značce nikdy neslyšeli.

Díky povedeným textům se v očích čtenářů stáváte odborníkem na danou oblast, posilujete důvěru ve vaši značku a produkty. Pokud dokážete udělat ze svého blogu místo inspirace, mohou se časem náhodní návštěvníci proměnit v platící zákazníky. To není málo, co myslíte?

3. Trpká pravda

Chcete slyšet nejdřív dobrou, nebo špatnou zprávu? Dobrá, jak chcete, nejdřív tu špatnou. Pokud se vám nepovedlo udělat virální video nebo facebookový comeback jako svého času Brašnářství Tlustý, váš web kromě vaší rodiny, přátel a několika skalních fanoušků nikoho moc nezajímá. Vydržte chvilku, než se naštvete. Dovysvětlím.

Málokdo si prohlíží web od stránky „homepage“ přes „o nás“ na „blog“ a pak na „e-shop“. Takto ho znáte často jen vy a programátor. Většina zákazníků brouzdá po internetu, hledá odpovědi, zábavu a na váš web se dostane z vyhledávání.

napsat článek na blog

4. Co hledají čtenáři na vašem blogu?

Internetové surfaře nechává chladnými to, že vyrábíte lokálně a každý kousek okořeníte trochou lásky. Neoslovíte je tím, že pro výrobu nové kolekce prádla jste použili kvalitní českou bavlnu nebo že vyrábíte tradičním 200 let starým způsobem.

Nezaujmete je, pokud to nepodáte jinak. To hlavní, co čtenáře vašeho blogu zajímá, je totiž on sám a přínos pro něj. Konkrétně to, co získá, jak mu pomůžete usnadnit, zpříjemnit, rozveselit a obohatit jeho život. Jak dosáhne toho, aby se cítil a vypadal líp a dostal se blíže ke svému vysněnému já. Dobrá zpráva je, že mu tento obsah můžete nabídnout. Stačí psát pro lidi, ne o sobě a pro sebe.

5. Řekni, kde témata jsou? Co se s nimi mohlo stát?

Najít téma na blogový příspěvek je snazší, než si myslíte. Zamyslete se nad tím, jaké problémy řeší vaši zákazníci? Co je skutečně unikátní na vašich produktech, oboru podnikání? O čem byste si chtěli přečíst vy sami? Tak třeba…

  • Vyrábíte-li přírodní kosmetiku, poraďte čtenářům, jak se zbavit rýmy díky vonným esencím, sdílejte návody na jednoduché kosmetické DIY kouzlení nebo pravdu o chemikáliích v kosmetice.
  • Pokud tvoříte zlaté šperky, poraďte zákazníkům, jak vybrat kvalitní svatební prsten, co znamenají značky na špercích nebo jak o ně pečovat.
  • Jestli máte značku oblečení, vyzdvihněte výhody slow fashion, nabídněte tipy, jak nakombinovat šatník o 30 kouscích, nebo se rozepište o zdravotní nezávadnosti vámi používaných materiálů v porovnání s těmi, které nabízí nadnárodní řetězce vyrábějící v Bangladéši.

Pokud stále tápete, vyzkoušejte některý z následujících tipů, jež vám pomohou najít vhodné téma:

  • Udělejte si brainstorming s kamarádkou.
  • Zeptejte zákazníků na sociálních sítích, co je zajímá.
  • Nahlédněte do diskusí na internetu i na FB.
  • Vzpomeňte si na časté dotazy, které se opakují v klientských e-mailech nebo se na ně často ptají vaši zákazníci na trzích?
  • Zadejte si do vyhledávače na Google klíčová slova, která by mohli čtenáři v souvislosti s vaším předmětem podnikání vyhledávat.
  • Pochlubte se novým produktem a vyzdvihněte jeho benefity (nikoli vlastnosti).
  • Dejte nahlédnout pod pokličku. Sdílejte příběhy z výroby i svoji odbornost.

6. Vystřihněte si své čtenáře

Už víte, co a proč chcete sdělit světu? Skvělé. Je čas zjistit, pro koho píšete. Že chcete oslovit všechny a nemáte žádnou specifickou skupinu, k níž byste chtěli hovořit? Psát pro všechny je skoro jako psát pro nikoho. Nemastné a neslané texty váš blog nezachrání.

Zkuste to jinak. Vymyslete si imaginárního čtenáře svého blogu, někoho, kdo představuje zástupce všech, které by mohly vaše texty zajímat. Udělejte si takzvanou personu. Při její tvorbě si odpovězte na tyto otázky:

  • Je váš čtenář muž nebo žena? Kolik má let? Kde žije, co dělá, kolik vydělává?
  • Kolik má dětí, co ho zajímá a jak tráví volný čas?
  • Co čte, na jaké internetové stránky chodí?
  • Jakou má povahu, cíle a jaká jsou jeho přání, sny, obavy?

Klidně si ho namalujte nebo vystřihněte z časopisu, dejte mu jméno, seznamte se a pište pak pro něj. Funguje to.

7. Mluvte řečí kmene

Jak mluví vaši zákazníci? Zůstávají formální, drží si odstup anebo jsou familiární? Je vhodné jim tykat nebo vykat? Podle odpovědí zvolte tón, jaký budete v textu používat. Ve stejném duchu by se měla nést vaše e-mailová komunikace, příspěvky na FB i na webu.

8. Proč nebýt originální a šetřit láskou?

Pište tak, jak mluvíte. Vyhněte se odborným výrazům a prázdným frázím. Vyškrtněte slova jako „originální, kvalitní, s příběhem, jedinečné, s láskou“. Nejsou totiž vůbec originální ani jedinečná. Zvolte vhodnou formu. Vyprávějte příběhy, ukazujte příklady, citujte spokojené zákazníky, sdílejte návody, používejte metafory tam, kde se hodí. Vynechejte trpný rod, pokud nechcete, aby vaši čtenáři trpěli. A hlavně – zkracujte, škrtejte. Jen tak se text stane čtivějším.

9. Všichni ostatní jsou zabraní

Zapomeňte na chvíli na to, že všichni ostatní mají krásné a vyladěné blogy už pár let: 

„Buď sám sebou. Všichni ostatní už jsou zabraní.“ 

dodal by Oskar Wilde, kdyby mohl teď sedět s husím brkem a kalamářem vedle vás. Takže popusťte uzdu fantazie a pusťte se do psaní. Autenticita je klíčem k úspěchu! Však to dobře znáte z vaší tvorby.

10. Zpátky do školních lavic

Pamatujete si na osnovu při psaní školního slohu? Oprašte pojmy úvod, stať, závěr a použijte je. Pokud vás návrat do školních lavic zneklidňuje, sepište si základní body, na které byste neměli při psaní zapomenout nebo si udělejte myšlenkovou mapu.

V hlavním nadpisu a především na začátku textu neopomeňte zmínit slovní spojení – klíčová slova –, která čtenářům prozradí, o čem článek je. Vyhledávače je díky tomu spíše zobrazí těm, kteří hledají právě to, o čem píšete. Text strukturujte do krátkých odstavců, přidejte podnadpisy, důležité věty zvýrazněte tučně. Snažte se to čtenářům co nejvíc zjednodušit.

11. Vyzvěte k akci

Popřemýšlejte nad tím, co by měl po přečtení článku čtenář udělat. Nezapomeňte na konec textu připojit výzvu k akci. Co to má být? Sednout na vlak a odjet do Aše? Obejmout protivnou sousedku z přízemí nebo strom v lese? … možná příště.

Na začátek postačí, aby si prohlédli vaše starší texty. Vložte pod text odkaz. Mrkli se na e-shop, kde nabízíte barefoot boty, o jejichž zdravotních benefitech jste v článku psali. Nebo by vám mohli nechat svůj e-mail, aby jim neunikl váš příští článek o udržitelné módě.

12. Titulek. Máte 3 sekundy

Přiznejte se, taky čtete na internetu především nadpisy? Nejste jediní, děláme to skoro všichni. Získat čtenáře vám pomůže dobře zvolený titulek.

Jde o nejčtenější text a máte 3–5 sekund na to, abyste čtenáře oslovili, než vám uteče. Stresuje vás to? Mě taky, ale když si s těmi 55–70 znaky, které máte na nadpis k dispozici, vyhrajete, může se vám to vyplatit.

Inspirovat se můžete existujícími vzorečky pro tvorbu nadpisů:

  • Upozorněte na konkrétní hodnotu, kterou přečtením článku čtenář získá (Zabavte děti hrou, i když venku prší).
  • Používejte číslice (10 tipů, jak vybrat vhodný šperk k plesovým šatům).
  • Vzbuďte zvědavost, lehkou kontroverzi (Znáte tato překvapivá fakta o barefoot obuvi?).
  • Nabídněte řešení problému, odpovědi na otázky (Vyřešte problém s lupy jednou provždy. Pomůže přírodní kosmetika).
  • Vyzvěte k akci (Vyberte si kabelku, která nevyjde z módy po jedné sezóně).
  • Pokládejte otázky – proč, jak, kde, kdy, čím? (Jak vybrat dárek, který skutečně potěší vašeho partnera?).
  • Vsaďte na příběh, konflikt (Dřevěné hračky anebo plastové? Výsledky studie vás překvapí).

13. Autentické fotky vítězí

Okořeňte článek videem nebo fotkami. Platí, že autentické fotky zabírají víc než vyretušovaná díla z fotobanky. Pokud však není zbytí, zadejte do vyhledávače „free images“ a ponořte se do hlubin některé z bezplatných fotobank.

Dejte si však pozor, abyste stáhli jen fotografie s volnou licencí. V opačném případě na vás může v poště čekat za pár měsíců nepříjemná výzva s žádostí o uhrazení několika tisíc za porušení autorského zákona.

14. Je čas na sdílení

Dopsáno? Řádně vloženo na web se všemi nadpisy a meta tagy? Že nevíte, co to je? Zeptejte se svého programátora. Začínáte se dmout pýchou nad dobře odvedenou prací? Ještě vydržte, je čas na sdílení.

Pošlete blogový článek svým čtenářům v newsletteru. Pochlubte se kamarádům a poproste je o šíření článku. Zveřejněte ho na sociálních sítích. Zeptejte se vašich fanoušků na jejich názor na dané téma. Vzbuďte u nich zvědavost, diskutujte. Vyzvěte je k tomu, aby článek sdíleli. Prostě napište „sdílejte prosím“, (budete si divit, jak to funguje). Díky organickému šíření se váš text dostane k většímu počtu čtenářů, kteří potom mohou zabloudit na váš e-shop a zamilovat se do vaší tvorby.

15. Držíte se raději svého kopyta? Delegujte.

Pořád si říkáte, že je vám psaní cizí a raději se držíte svého řemesla? Nezoufejte, delegujte. Existují stovky schopných copywriterů, kteří pro vás připraví článek, jenž nadchne vás i čtenáře.

Obloukem se vyhněte rádoby copywriterům, kteří slibují text za pár stovek. Stejně jako levné výrobky z Číny může tato spolupráce způsobit více zklamání než užitku. Psát sice umí každý, ale schopný copywriter zná marketing, psychologii, tyká si s gramatikou a stylistikou a vidí za roh, kam student, který si přivydělává psaním textů, často nedohlédne.

Namísto nudné kopie článku, vytvořené nadužíváním CTRL+C, CTRL+V, vám dobrý copywriter odevzdá text, jehož titulku odolá málokdo, opravdu vystihne DNA vaší značky a zákazníka pošimrá na duši nebo na bránici. Takovýto článek můžete mít obvykle už od 1000–1500 Kč, a pokud dokážete tématem uhodit hřebíček na hlavičku, přinese vám na web návštěvnost, která u vás nechá několikanásobně více.

S čím si při psaní blogových článků lámete nejvíc hlavu vy? Přináší vám váš blog nové zákazníky? Jak často publikujete blogové příspěvky? Pochlubte se v komentářích nejúspěšnějšími články na blog, které jste napsali. Sdílejte.

Autorka:

Pavlína Hůževková

Pavlína se nebojí. Textů ani v džungli. Zakotvila na Filipínách, odkud píše blog Jak na Filipíny. Organizovala čtyři roky jeden z největších design marketů v Praze.

Věnuje se copywritingu a obsahovému marketingu. Z pláže píše texty pro známé firmy i nezávislé značky.

https://copywritingzplaze.cz/

 

Napsat komentář