5 nejčastějších chyb e-shopů, které mohou odradit zákazníka

nejčastějších chyb e-shopů

Když se zákazník dívá na váš e-shop, vidí ho z úplně jiného úhlu než vy. Chce nakoupit. A pokud možno jednoduše, rychle a bezpečně. Já vám ukážu, jaké děláte chyby na svých e-shopech, které tyto tři podmínky porušují.

1) Kontaktní stránka

Nepochybuji o tom, že kontaktní stránku máte. Ale zaměřili jste se na to, co na ní máte? Když má zákazník kliknout na kontakt očekává, že tam kontakt najde. Mnoho z vás však na kontaktní stránku dává informace, které s kontakty nemají vůbec nic společného. Dáváte tam:

  • fotografie vás a vašich produktů,
  • článek o vás,
  • způsoby platby a dopravy,
  • a mnoho dalších věcí nesouvisejících s kontakty.

Zkontrolujte si, zda máte na kontaktní stránce to, co tam patří a nic navíc. Co tam tedy dát?

  • Název firmy / e-shopu / jméno. Můžete připojit i logo. Podporujete tím svou značku.
  • Adresa. Důležité je, říct zákazníkovi, zda se jedná o adresu fakturační, nebo si tam mohou vyzvednout své objednané zboží.
  • Telefon. Připojte, komu se zákazník dovolá (pokud nepoužíváte call centrum). Nezapomeňte i na časové rozmezí. Nikdo nechce zvedat telefon ve 2 ráno.
  • E-mail. Jsou tací, kteří své problémy raději řeší textovou cestou. Umožněte jim to.
  • . Uvedením IČ ukazujete zákazníkovi, že před ním nic neskrýváte.
  • Sociální sítě. Jsou svým způsobem také možnost kontaktu.
  • Plátcovství DPH. Je to sice drobnost, ale pro zákazníky-firmy je to důležité.

Můžete přidat i kontaktní formulář. Pokud ho budete mít na stránce bez kontaktních údajů, pak tím velmi výrazně snižujete důvěryhodnost.

A menší doporučení. Odkaz na kontakt dejte do patičky. Většina zákazníků ho tam hledá, když vás chce kontaktovat.

5 nejčastějších chyb e-shopů

2) E-shop nevypadá důvěryhodně

S tím bojuji s mými klienty poměrně často. Jistě si říkáte, že je to subjektivní pocit každého zákazníka. Existují ale prvky, které snižují důvěryhodnost a dají se považovat za obecné. Které to jsou?

Špatně zarovnaný text

Máte delší odstavec vycentrovaný nebo máte v každém bloku jiné okraje? Ohlídejte si, aby delší texty byly zarovnané vlevo. Nezarovnávejte do bloku. Mezi jednotlivými slovy pak vznikají velmi nevzhledné mezery, které nevypadají zrovna nejlépe. Současně si ohlídejte, že všechny texty začínají ve stejném místě.

Mnoho druhů písma, velikostí a barev

Další, velmi častý nešvar u e-shopů, které využívají většinou nějakou platformu (Shoptet apod.). Ideální je stanovit si, jakou velikost, písmo a barvu bude písmo mít. V tomto případě skutečně platí, že méně je někdy více. Nechcete přeci působit tak, že si na zákaznících zkoušíte, co vydrží.

Mnoho informací bez jakéhokoli řádu

Tento nešvar máte nejčastěji na stránce „O nás“, u blogových příspěvků, případně u popisků produktů. Občas zahlédnu dlouhé řádky textů dokonce na homepage. Pracujte s informací, že lidé nečtou. Stránku spíše skenují očima. A vaším úkolem je, text rozdělit ideálně do krátkých odstavců, které budou mít max. 4 řádky. Pokud chcete pohled zákazníka zaujmout, vhodně přidejte podnadpisy, obrázky a odrážky. A poslední rada. Zkraťte to. Čím kratší text, tím větší pravděpodobnost, že si to zákazník přečte. Ten k vám přišel nakoupit. Ne si přečíst knihu.

Nepůsobí profesionálním dojmem

A jak to máte sakra poznat? Jednoduše. Pokud používáte hodně křiklavých animací a bannerů. Pokud vkládáte různě barevné plochy, které k sobě neladí. Ihned vytvoříte iluzi zavirovaných stránek s pochybným obsahem.

3) Špatná nebo žádná konverzní cesta

Svým klientům vysvětluji, že je důležité znát konverzní cestu zákazníka. Co to znamená? Představte si situaci, kdy přijdete na nějaký e-shop. Ani nemusí být váš. Rozhlédnete se po homepage, kde na vás svítí jedno velké, výrazné tlačítko. Pro představu např. oranžové tlačítko s názvem „Chci vědět víc“. Kliknete na něj. Otevře se vám nabídka produktů, kde u každého produktu je opět oranžové tlačítko s názvem „Koupit“. Kliknete na něj. Nyní chcete dokončit objednávku. V mžiku víte, kde se nachází košík. Čím to je? Protože košík je v místě, kde jej očekáváte a má stejnou barvu. Celý proces nákupu zakončíte stejným oranžovým tlačítkem „Dokončit nákup“.

A o tom to je. Vezmete zákazníka za ruku a pomocí oranžového tlačítka ho dovedete od homepage až po tlačítko „Dokončit nákup“. To je ta konverzní cesta. Jak jste na tom vy? Vedete zákazníka správnou cestou?

4) Poskytujete zpětnou vazbu na přidání věcí do košíku?

To není až tak vídaný nešvar. Ale ten, kdo ho má, může přicházet o spoustu zákazníků. V momentě, kdy zákazník klikne na tlačítko „Koupit“, musí vědět, že zboží dal do košíku. Pokud mu zpětnou vazbu nedáte, pak může zběsile přidávat produkty do nekonečna. Pokud neklikne na košík, nikdy se nedozví, zda tam produkt vložil.

Zkontrolujte si, zda na zákazníka po přidání produktu do košíku vyskočí nějaké pop-up okno, které mu oznámí, že provedl akci.

A menší tip pro vás. Do toho pop-up okna můžete přidat další produkty, které stojí za to koupit.

5) Stránka „O nás“

Pod jednou stránkou se skrývá více problémů, tak to zkrátím. Jaké děláte nejčastější chyby?

  • Stránku „O nás“ vůbec nemáte.
  • Když už jí máte, máte tam informace, které nezajímají zákazníka.
  • Máte tam jen text, a ještě k tomu dlouhý.
  • Nemáte text strukturovaný.

A jak to napravit? Založte si stránku „O nás“ a dejte si odkaz do patičky. Podle průzkumů je stránka o nás 3. nejnavštěvovanější stránkou. (Tohle doporučuji si změřit :D). Pokud tuto stránku máte, vzbuzujete v lidech důvěru. A ti, kteří si jí přečtou mají vyšší hodnotu objednávky.

Snažte se tuto stránku zpracovat zajímavě a kreativně. Dejte tam fotky a data, ale taková, která zajímají zákazníky. A že to nevíte? Zeptejte se jich. Nebo tam napište, proč jste si vybrali zrovna tento sortiment. Vedl vás k tomu nějaký příběh nebo životní situace? Napište jim to. Ideálně krátce, jasně a stručně.

A co na závěr?

Chyb na e-shopech je samozřejmě více. Vy nyní víte o pěti z nich. O dalších chybách se můžete dozvědět ve skupině E-shop a web, který prodává. Najdete zde nejen tipy na vylepšení svých miláčků, ale můžete se zde poradit, jak je libo.

Pokud byste uvítali spíše soukromější prostředí, využít můžete mých konzultací nebo zpětné vazby.

Autorka:

Michaela Hakenová

Jsem Míša a jsem copywriter. Pomáhám lidem zdokonalovat jejich weby a e-shopy nejen v textech, ale i v uživatelské přívětivosti a SEO. Mimo to mám ráda kávu. Proto mě při konzultacích uvidíte s hrníčkem v ruce.

www.hakenovamichaela.cz

Napsat komentář