Proč vás ještě neživí prodej rukodělných výrobků

prodej rukodělných výrobků

5 nejčastějších chyb, kterých se dopouští čeští tvůrci a jak se jim vyhnout

Buďme upřímní. Mysleli jste si, že prodávat vaše výrobky bude jednodušší. Já vím, chtěli jste se živit tím, co milujete a naplnit váš život štěstím. To je skvělá myšlenka. Vážně. Ale pokud chcete svoje výrobky prodávat tak, aby vás to skutečně živilo, je zapotřebí aspoň částečně vstřebat nejdůležitější podnikatelské zákony. Aby to konečně začalo pořádně fungovat.

Učím rukodělné podnikání už 7 let. A vidím, že se v našich srdcařských projektech objevuje s železnou pravidelností stále dokola těchto 5 největších chyb. Pojďte se podívat, které to jsou a co se s nimi dá dělat.

Chyba č. 1: Bude mě živit všechno, co mě baví

Nebude. Potřebujete si ze svých koníčků vybrat to, co má pro byznys nejlepší potenciál

My tvůrci, máme hlavy plné nápadů. Jsme schopní cokoli okamžitě zrealizovat. Ovládáme chaos. Bohužel zbytek světa našemu tvůrčímu prostředí nerozumí a vnímá ho jako nesmyslný nepořádek.

Proto potřebujeme naše tvůrčí projekty (například jakékoli online prezentace zboží) velmi zjednodušit, aby je zákazníci pochopili.

Co vám pomůže: 

Vyberte si jedno téma, kolem kterého vaše podnikání postavíte. Pak nám začnou lidi rozumět a tím pádem i nakupovat.

Chyba č. 2: Naceňování “od zákazníka”

Představte si, že vyrábíte textliní maňásky. Když je chcete začít prodávat, přemýšlíte, kolik by tak za ně mohl zákazník zaplatit. Zjistíte, že maňásci se prodávají kolem 200 korun, maximálně 350. Tak nasadíte cenu někam mezi, aby se neřeklo, že chcete na lidech rejžovat.

Jenže aby se vám zaplatil váš běžný život a celé náklady na podnikání, potřebovali byste těch maňásků denně ušít a prodat asi tak 13. A to ani neušijete, ani neprodáte.

Takže si řeknete, že tímhle se živit nedá a jdete si hledat nějakou “pořádnou práci” a rukodělným byznysem je šmytec.

Pokud se chcete podnikáním uživit, musíte začít naceňovat směrem “od sebe”.

Jak se to dělá?

Nejdřív si zjistíte, kolik peněz potřebujete měsíčně na svůj život a na náklady podnikání. Dojdete například k částce 50 000,-.

Pak si odhadnete, kolik maňásků si troufáte za den vyrobit (a ne, nebudete pracovat i v noci. A ano, děti budou občas nemocné, takže určitě neodpracujete 20 dní v měsíci). Dejme tomu, že budete schopni vyrobit za den 4 maňásky. 

Z toho si spočítáte, že jeden maňásek by měl stát 790,-. Jenomže víte, že maňásek za tuhle cenu se prostě neprodá.

Jak z toho ven? 

Řešení vám vysvětlím v live vysílání, zkuste se zatím sami zamyslet a pokud něco vymyslíte, napište odpověď do komentáře. Třeba na to přijdete i beze mě.

Chyba č. 3: Nevíte, jak se přestěhovat z role “tvořilky” do role “profíka”

Udělějte si tento malý test: Za každou kladnou odpověď v odstavci “profík” se poplácejte po hrudi, za každou kladnou odpověď v odstavci “tvořilka” nad sebou nevěřícně zakruťte hlavou.

Profík

  • Prodáváte za ceny, které vás pohodlně uživí. Spoříte si na důchod a odkládáte i dětem na vzdělání.
  • Máte věrné zákazníky, kteří nemají problém platit vaše ceny.
  • Zákazníci si nepletou vaše zboží se zbožím od konkurence, na první pohled ho rozeznají.
  • Jste schopní vykrývat krizová období (nekalá konkurence, zlomená noha, nové dítě).
  • Doma je vaše tvorba uznávaná jako regulérní práce a vaši blízcí jsou hrdí na to, co děláte.

Tvořilka

  • Prodáváte pod cenou, protože “by se to za víc neprodalo”. Nic nespoříte.
  • Nakupují u vás vaši známí a pár příznivců. Potřebovali byste víc zakázek.
  • Zákazníci vám nejsou věrní. Když vaše konkurence zlevní, odejdou k ní.
  • Víte, že větší krize by vás potopila.
  • Od blízkých v pravidelných intervalech slyšíte: “Nechceš si najít nějakou pořádnou práci?”

Tak co? Bušíte se do hrudi nebo máte ukroucenou hlavu?

Problém spočívá v tom, že jakmile váš projekt nevyznívá profesionálně, automaticky spadáte do kategorie amatérů a nejste schopni obhájit ceny, které vás uživí.

Prostě potřebujete být zákazníky vnímáni jako profesionálně. Neboli:

Potřebujete svému projektu vybudovat značku.

Takto vypadá myšlenkový proces zákazníka v případech, že máte, nebo nemáte vybudovanou značku:

Chyba č. 4: Nemáte vybudovanou komunitu fanoušků

Konečně jste si vytvořili e-shop, ale nikdo na něj nechodí. Jak to?

Doby, kdy se brouzdalo z jedné stránky na druhou jsou dávno pryč. Dneska jsou všichni na sociálních sítích. Pokud chcete, aby se u vás na e-shopu prodávalo, potřebujete si tam zákazníky dovést. A to jde nejlépe právě ze sociálních sítí.

Pokud chcete prodávat online, potřebujete si na sítích vybudovat komunitu zaujatých fanoušků.

Co se stane, když máte komunitu lidí, kteří vám fandí?

  • Zákazníci vás mají rádi a upřednostní vás před konkurencí.
  • Když potřebují koupit dárek, jste první, na koho si vzpomenou a jdou nakoupit od vás.
  • Zákazníci se k vám vrací a doporučují vás svým známým, takže vaše komunita roste.
  • Když potřebujete ukázat nové zboží, máte na sítích nachystaný dav lidí, které to zajímá.
  • Máte levnější reklamy, protože sítím se líbí, že vás mají lidi rádi.

Jak budujete svoji komunitu? Máte svůj postup na to, jak přitahovat ty nejskalnější fanoušky, nebo se honíte za lajky a lovíte každého, kdo jde kolem?

Kdo chodí na vaše sítě?

Fanoušek, který je k ničemu…

nebo skalní fanoušek?

Jak to vyřešit?

Naplánujte si strategii vybudování komunity skvělých fanoušků.

Chyba č.5: Nabízíte zákazníkovi místo vztahu “výkladní skříň”

To se týká vás, kdo už máte třeba aspoň Facebook a občas na něj něco přispíváte. (Platí to pro všechny sítě, ale zkraťme si to teď na Facebook). Facebookové zdi našich tvůrců vypadají obvykle takto:

Příspěvek 1: Hele, co jsem vyrobila (obrázek)

Příspěvek 2: Hele, co jsem vyrobila (obrázek)

Příspěvek 3: Hele, co jsem vyrobila (obrázek) 

Dál nebudu pokračovat, protože si to už dovedete domyslet. Vyrábíte prostě pro zákazníka takovou Facebookovou výkladní skříň.

Pokud jste si přečetli nějakou knížku o sítích, možná vaše zeď vypadá takto:

Příspěvek 1: Hele, co jsem vyrobila (obrázek)

Příspěvek 2: Takhle to vypadá, když šiju na stroji (obrázek)

Příspěvek 3: Takhle to vypadá, když jdu s balíčkem na poštu (obrázek)

Druhý případ funguje asi tak o dvě procenta lépe než ten první, ale pořád málo na to, aby to zákazníky vtáhlo.

Proč? Protože je to pořád o vás. Příspěvky říkají: “ tohle.., tamto.. a  ještě tohle…”

Pokud chcete se zákazníkem navázat nějaký vztah a docílit toho, aby: 

  • vás měl rád, 
  • preferoval vás před konkurencí 
  • a nakupoval u vás zcela nekriticky,

tak mu potřebujete dát najevo, že vám na něm záleží a že se o něj opravdu zajímáte.

Příspěvky fungují, když jsou o zákazníkovi, ne o vás.

Pokaždé, když máte slinu a chystáte se postnout něco na sítě, protáhněte to přes filtr “Jak tímhle příspěvkem můžu zákazníkovi přispět? Pomůže mu to nějak?”

Pokud si budete schopní odpovědět, že ano, tak se můžete s radostí pustit do postování.

A co dál?

Dalo by se ještě pokračovat. Ale od toho už není tento článek. 

Chystáme pro vás sérii live vysílání, ve kterých s vám budeme pomáhat překonávat nejčastější problémy, na které ve svém podnikání narážíte. Tak pokud máte nějaký konkrétní dotaz nebo téma, které byste chtěli probrat, napište ho do komentáře k tomuto článku.

A jak můžete pomoct vašemu podnikání hned teď? 

1) Přihlaste se do Facebookové poradny

Facebooková poradna Tvůrci v praxi je zdarma a je v ní přes 3000 tvůrců ze všech myslitelných oborů. Můžete se tam poradit o tom, co napsat na lísteček k výrobku, co se dá nebo nedá dát do daní nebo jak naložit s nekalou konkurencí. Na každou otázku se tam najde odpověď.

2) Pusťte si k vyrábění Podcast pro rukodělné tvůrce

Taky je zdarma. Můžete ho poslouchat při tvoření nebo balení balíčků. Jsou to moje lekce podnikání pro rukodělné tvůrce.

Autorka:

Zakladatelka vzdělávací platformy Tvůrci v praxi, na kterém učím české tvůrce už 7 let podnikat.

Bohdana Goliášová

Podnikám ve tvůrčích oborech 12 let. Mentoruju i pro další organizace, jako Impact Hub Praha, Equal Pay Day nebo Artbees. Učím v ČR i ve světě. Za pomoc českým tvůrcům jsem dostala titul Živnostník roku JM kraje.

Krom toho všeho, mám opravdu hodně ráda Vánoce. Obvykle o nich mluvím už od března.

http://tvurcivpraxi.cz/

Napsat komentář