Matyáš Veselý: “MATY MOVES jsou vymazlené deskovky, které jinde nenajdete”

maty moves

MATY MOVES jsou vymazlené deskové hry ze dřeva, které jinde nenajdete. Toto malinkaté nakladatelství se specializuje na hry od českých autorů, přičemž většinu z nich vymyslel přímo Maty – zakladatel firmy. Dramaturgie akcentuje minimalistický přístup, protože na rychlou a jednoduchou hru si troufne každý. Do očí bijící je pak samotné zpracování her, které v herním průmyslu nemá obdoby – jednotlivé komponenty i samotná krabička jsou totiž dřevěné.

V rozhovoru s Matyášem Veselým se mimo jiné dozvíte:

  • co je pro něho nejtěžší na vymýšlení nové hry
  • v čem jsou jeho deskovky unikátní
  • kde získává finanční prostředky k vytváření tak propracovaných deskovek

 

Jak se z člověka stane vydavatel deskových her?

Je to vcelku jednoduché – jako autor her jsem měl plný šanon nápadů a hledal jsem způsob, jak své hry vydat. Standardní postup se mi nějak nezamlouval. Pokud bych měl vůbec to štěstí, že se se mnou bude některé nakladatelství bavit, odevzdal bych nápad do jejich rukou a tím by to skončilo.

Založit své vlastní nakladatelství mi tak přišlo jako vtipné a elegantní řešení. Nyní když vymyslím nějakou hru, všechna práce teprve začíná!

Jaká práce?

Musím navrhnout podobu jednotlivých dílků, potom je vyřezat a zkompletovat. U každého herního titulu potom vymýšlím sofistikované sběratelské boxy, které skrývají šuplíčky, přihrádky a jiné schovky na míru šité daným komponentům. Psaní pravidel si obvykle nechávám nakonec.

maty moves

Která z těchto činností je nejtěžší?

Jednoznačně psaní pravidel. Formulovat text tak, aby byl nedesinterpretovatelný, je ještě složitější úkol, než nejdelší slovo této věty vyslovit. Výroková logika coby obsah textu je jedna věc, najít správný styl, strukturu a kontext je pak hotová věda. Navíc nikdy nevím, kdo vlastně bude text číst, což je první otázka většiny copywriterů.

Kde se vlastně berou nápady na nové hry?

Vznik nové hry má většinou velice podobný průběh. Je to rychlý proces, který přichází, když to nejméně čekám a zpracovává nějaké osobní téma.

Nevymýšlím žádné sci-fi nebo fantasy, formou hry jen popisuji svět tak, jak ho vnímám. Jsou to spíše takové vhledy, kdy vidím celou hru již hotovou. Nemám žádný návod “jak udělat super hru v deseti krocích”.

Takže jsou všechny hry MATY MOVES čistě z vaší hlavy?

Ano a ne. Prvních několik let to tak bylo, ale postupně se o mém řekněme netradičním přístupu k tvorbě deskových her dozvěděli i ostatní autoři. Zalíbilo se jim to natolik, že si mě najali jako designéra, výrobce a potažmo i vydavatele pro své nápady.

Dnes mám v portfoliu zhruba dvacet her a třetinu z nich tvoří právě tituly, jejichž autorem je někdo jiný. Samotného mě tato skutečnost nedávno překvapila a rozhodl jsem se na této pointě vystavět celý tvůrčí projekt, který na trh přináší originální hry z hlav českých autorů.

Přímou podporu na vydání těchto titulů se snažím získat pomocí crowdfundingu. To člověka aspoň donutí vytvořit ucelenou prezentaci a podělit se s hrdostí o svou tvorbu s veřejností. Pro ilustraci mrkněte na tohle video, pro mě je to prostě pohádka.

Když jsme u těch pohádek, věnoval jste se hrám už jako malé dítě?

Pokud vím, tak děti ani nic jiného vlastně nedělají. V tomto ohledu si dopřávám být tak trochu dítětem i v dospělosti. Nějaké klasické hry jsme samozřejmě jako děti hráli, ale z dnešního pohledu to byly hry spíše založené na náhodě bez nějakého většího strategického potenciálu.

Myslíte to tak, že dříve nebyly kvalitní hry?

Kvalita není objektivní parametr, ty hry splnily svůj účel, když dokázaly nahnat celou rodinu k jednomu stolu. S přelomem tisíciletí se však zrodily moderní deskové hry tak, jak je známe dnes.

Úplně jiný koncept tématických, komplexních a seriózních her, které přitom svou přívětivou grafikou vytváří příjemný zážitek.

Která hra vás nejvíce oslovila?

Jedna z nejslavnějších a průlomových záležitostí je rodinná hra Carcassonne, ve které jsem coby šestinásobný mistr ČR pravidelně reprezentoval naši vlast na světových turnajích. Tam jsem jako teenager nevěřil svým očím, kolik her světová produkce chrlí.

maty moves

Zřejmě hodně. V jaké se to pohybuje řádu?

Již několikrát jsem měl možnost prezentovat svou tvorbu na největším světovém veletrhu deskových her v Essenu. Těžko uvěřit, že jsem tam byl jeden z jedenácti tisíc vystavovatelů. Herní producent je dneska poměrně normální, alespoň v globálním měřítku. Herních nadšenců coby návštěvníků takové akce se sjede přes dvě stě tisíc.

Jak se dá v tak obrovské konkurenci dosáhnout rozumného výsledku?

O výsledcích zatím hovořit úplně nelze, jsem na začátku dlouhé cesty. Mnoho lidí z branže mi však potvrdilo, že MATY MOVES představují světový unikát právě díky zvolenému materiálu a použité technologii.

Příjemným bonusem je pak sběratelský aspekt, protože všechny moje hry do sebe vzájemně mechanicky zapadají a vytváří kompaktní sbírku, která na poličce vypadá jako řada knih. Tento koncept je poměrně návykový a často se tak ke mě zákazníci vracejí pro “další dávku” dřevěné drogy.

Jestli se vám líbí koncept dřevěných deskovek MATY MOVES, máte možnost aktuálně ještě pár dní podpořit zrod nové. Anebo zamířit na web si vybrat jednu na vyzkoušení.

maty moves

Napsat komentář